sunnuntaina, heinäkuuta 19, 2015

Bt: Bloggaamisen aloittaminen

Nyt olisi aika ensimmäisen blogitiimi postauksen. Ollaan tämä tiimi perustettu keväällä ja nyt kun on toisiin tutustuttu ja koulu/työ kiireet on hellittäny vähän niin päätimme aloittaa tämmöisen Bt -postaus-sarjan. Joka toinen sunnuntai ilmestyy Bt -postaus aina eri aiheesta. Ensimmäisenä aiheena meillä on kuinka aloitimme bloggaamisen. Jokainen saa toteuttaa nämä omalla tyylilllä, ainoa rajoite on, että jokaisella on sama aihe. Jos ei ehdi sunnuntaina julkaista niin sen voi myös julkaista myöhemmin. Blogitiimi postaukset tunnistatte aina otsikossa olevasta Bt -merkinnästä ja tekstin lopuun merkityistä blogitiimin jäsenistä, jotka ovat mukana tässä. 

Oon pitkään jo miettinyt, että koska aloitin bloggaamisen. Olen välillä poistanut kaikki tekstit ja aloittanut puhtaalta pöydältä. Nyt kuitenkin löysin paikan mistä nään koska ole
n oikeasti aloittanut. Blogini on luotu toukokuussa 2010. Ajatelkaa yli 5 vuotta sitten. Silloin olen ollut 13 vuotta. Tämä aika on pitänyt sisällään pitkiä ja lyhyitäkin taukoja. Nyt olen oikeastaan aktiivisesti kirjoittanut viime syksystä lähtien. Minulla on välillä ollut toinen blogi ja välillä olen poistanut molemmat, mutta sitten taas perunut poistamisen. Toisten blogeja olen lukenut lähes päivittäin tämän yli 5 vuoden ajan. 

Mutta lähetäänpäs siitä mistä tämä kaikki sai alkunsa. Siihen aikaan suurin osa kavereistani kirjoitti blogia, joten ehkä se innostus lähti sieltä tai ehkä ei. Ihailin niitä tunnettuja bloggaajia ja ajattelin haluavani joskus olla kuin he. Tuhansia lukijoita, upeita kuvia, paljon yhteistyö kumppaneita ja paljon saatuja tavaroita. Silloin ajattelin, että tuohan on helppoa, luon vain blogin ja alan kirjoittamaan. No ei se ihan niin helppoa ollutkaan. Ensimmäiset lukijani olivat tietysty kavereitani, mutta ne jäivätkin ainoaksi. Oli pitkään ettei blogiani seurannut kukaan muu, eli lukijat oli alle kymmenen ja kävijöitä oli tosi vähän. Tämä on varmaan ollut aina suurin syy taukoihini, ettei ole ollut ihmisiä joita kiinnostaa blogini. 

Riparin jälkeen aloin kaveeraamaan entisen parhaan ystäväni kanssa. Hänen blogi oli suositumpi, hienompi ja hän kirjoitti ja laittoi tosi hienoja kuvia. Pyysin häneltä apua, luomaan blogista enemmän minun näköinen ja muuteltiin koodeja jne. Silloin blogini sai uuden nimen, ulkoasun, bannerin ja kuvan tuonne osoitteen/blogin nimen eteen (en nyt yhtään muista mikä sen nimi on). Silloin innostukseni blogata alkoi taas ja aloin mainostamaan blogiani Demissä ja aloin kommentoimaan toisten blogeihin. Näin lukija määrä taas nousi muutamalla, mutta ei sekään hyvältä näyttänyt.

Tästä alkoi minun bloggaaminen. Se aika on pitäny sisällä edelleen taukoja pitkiäkin. Jotenkin ajattelen kuitenkin, että bloggaaminen alkoi viime syksynä. Aloin kirjoittamaan säännöllisemmin, sain yhteistyö ehdotuksia, uusia lukijoita, kävijä määrät nousi ja bloggaamisesta tuli minulle harrastus. Nykyään en välitä siitä paljon lukijoita blogillani on tai onko kävijöitä päivän aikana ollut satoja vai vain muutama kymmen. Se on aivan sama. Nykyään saan tästä paljon irti, tämä kasvattaa minua ja kirjoitan tätä omaksi ilokseni. Tietenkin teidän kommentit piristää tosi paljon ja on kiva saada sähköpostiakin teiltä. Se antaa omanlaista voimaa ja innostusta taas eteenpäin. 


Nykyään en halua olla samanlainen bloggaaja, kuin kaikki muut. Haluan kirjoittaa, kuvata ja julkaista asioita omalla tyylilläni. En kaipaa sitä "julkisuutta", mitä suositut bloggaajat saa, en kaipaa niitä ilmaistavaroita, joita menestyvät bloggaajat saa. Ainoa mikä on minulle bloggaamisessa tärkeätä ovat hyvä mieli ja innostus kirjoittaa. Ettei siitä tule semmoista pakko pulaa, sekään ei ole yhtään mukavaa. 

Toivottavasti en pahasti poikennut aiheesta. Oisin saanut tekstiä tulemaan vaikka kuinka paljon, mutta koitin pysyä aiheessa. Voin joskus myöhemmin kirjoittaa blogini historiasta enemmän. 

Palataan bt -postauksiin taas kahden viikon päästä. Kommenttiboxiin saa jättää pakautetta mitä tykkäätte tämmöisestä postaus-sarjasta.


Tähän loppuun vielä muut bloggaajat:

2 kommenttia:

  1. Tosi hyvin kirjoitettu tämä postaus! :-) Voin kuvitella tuon, että jos aloittaa bloggaamisen 13-vuotiaana niin välttämättä ei kirjoittais enään tässä iässä samantyyppistä blogia, mitä sillon viisi vuotta sitten. Mulle blogimaailma on aika uusi asia sisänsä, kun blogia olen kirjoittanut vasta kohta kaksi vuotta. Mutta tykkään kun tässä aina kehittyy niin paljon! :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos :) pittää käyä lukemassa sinunki postaus. Kyllä tää kehittää itteä paljonki :)

      Poista